Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dva pacienti – dvoje brýle

Nabyl jsem přesvědčení, že rozhodující je způsob pohledu. Událost sama nebývá určující pro konečné skóre a pro pocit výhry nebo prohry. Dva pacienti a dvě naléhavá volání mě o tom přesvědčují.

V severní oblasti Kanady, v  kraji těžko dostupném a po dlouhé měsíce pokrytém sněhem, žijí lidé ukovaní drsnými podmínkami. Tam je pohotovostní služba omezena na případy vpravdě život ohrožující.

Uháněl jsem tehdy se svým spolupracovníkem, partnerem ve službě, dlouhé kilometry sněhem a ledem nesnadným terénem k naléhavému případu.

Na místě, na dubové podlaze v přítmí malého srubu nehybně v krvi ležel mladý muž.  Několik hlubokých bodných ran svědčilo o proběhlém boji muže proti muži, o boji na život a na smrt. Pod klíční kostí jedna, v břiše druhá, v dlani po čepeli, kterou chtěl sevřít třetí a v podpaží další bodná rána. Bylo třeba jednat rychle. Těžko jsme mohli odhadnout, kdo volal, nikdo jiný už ve srubu nebyl. Zasáhli jsme, jak bylo třeba. Neodkladně vyšetřit, usadit pevný límec kolem krku, kyslík, připravit infuzi, léky a připojit elektrokardiograf spolu s monitorováním krevního tlaku a kyslíkovou saturaci v krvi.  

Ve chvíli, kdy jsme nehybné tělo na nosítkách ukládali do terénní sanitky, přiblížily se dva reflektory a červeno modrý maják nad nimi. Rozdělili jsme se a můj partner mimo vůz ambulance vysvětloval, co jsme nalezli. Já jsem zůstal se svým pacientem uvnitř prostoru vyhřáté sanitky. Ošetřil jsem mu nejtěžší rány a právě jsem klečel na jednom koleni u jeho pravé paže a aplikoval ampuli za ampulí, když se začal probírat k životu. Ohnal se a chtěl si infuzi vytrhnout. Zmítal se a jak jen mohl se snažil vymanit z nosítek. Prostor vedle nosítek mi znemožňoval otevřít zadní dveře a dovolat se tak asistence. Rozhodně se nechtěl dostat do rukou zákona. Tehdy se mu podařilo osvobodit pravou nohu v těžké vysoké botě a prudce mi dupl do obličeje. Zapotácel jsem se a nadobro přišel o brýle. Teprve po zabouchání na stěnu ambulance přišla pomoc a pacient ke svému kyslíku a infuzi dostal i pouta. Já jsem si ošetřil poraněný obličej, trochu otřel krev a nasadil náhradní brýle, velmi málo módní.

Po daleké cestě ledovou vozovkou pod bohatě hvězdnatou mrazivou oblohou jsme dojeli do nemocnice a pacienta předali k další péči. Teď byl čas na příběh mého partnera ve službě. Podíval se na mé brýle a vyprávěl mi, jak kdysi on vyprostil pacienta z havarovanéno vozu a na místě se mu ho po dlouhém a intenzívním úsilí podařilo přivést zpět k životu. Pacienta předal do nemocniční péče s dobrým pocitem, že ho přes kritický můstek nad propastí věčnosti úspěšně převedl.

Za několik týdnů ho pacient vyhledal. Snad by to bylo krásné gesto, pokud by nepředložil žádost o nahrazení škody a související újmy. Při ošetřování a záchranné pohotovostní akci mu můj přítel rozšlápl brýle. Neviděl je vedle vozidla.

Řešili jsme, kdo z nás dvou je na tom lépe. Já jsem tvrdil, že jednoznačně já, protože jsem měl náhradní brýle u sebe. Jsem tedy dítě Štěstěny. On naopak tvrdil, že je na tom lépe on, protože jeho pacient mohl mít docela dobře diamantem obložené obroučky a dítětem Štěstěny je tedy on.

Autor: Zdeněk Šťastný | čtvrtek 24.1.2013 3:29 | karma článku: 32,03 | přečteno: 4170x
  • Další články autora

Zdeněk Šťastný

Po stopě pohlednice z Peru

Není to poprvé. Jenomže tentokrát ten úkaz lze už chápat jako výzvu. Začněme ale popořádku. Právě v tuto chvíli posloucháme na jedné z dominantních vysílacích stanic koncert před vstupem do Nového roku – Dvořákovu Novosvětskou symfonii. Před časem jsme si koupili půvabnou reklamní tabuli, upozoňující na čokoládu ze Zory Olomouc, včera nás zaujala kombinovaná police Prague a nedaleko v témž obchodě pokrývala téměř celou stěnu plastika Marka Schovánka. Nebylo by to nic neobvyklého, pokud bych nehovořil o Kanadě.

31.12.2014 v 23:52 | Karma: 8,53 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Hra pro náročné

Jde o hru založenou na zákonitostech z oboru epidemiologie. Dovoluji si však předeslat, že jde o hru, která vyžaduje jistou porci smělosti, možná na hranici sázky. Běží zde o hru potenciálně vyvolávající závislost, které se účastník už nikdy nemusí zbavit a navíc zavlečení do hry je vysoce nakažlivé. Otevřeně se proto obracím na ty, kteří z čehokoli, co neznají mají obavy, aby se účasti zřekli.

29.12.2014 v 16:40 | Karma: 9,38 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Originálním inkoustem

Uvažoval jsem nad tím, zda tento blog zveřejnit. Vůbec ne pro obsah sdělení. Je ale psán anglicky a bylo by ke škodě toho textu, kdybych jej překládal. Naopak, právě v angličtině má punc pravosti. Napsala jej moje dcera, profesí novinářka, pro kanadské čtenáře a vlastně nebyl míněn pro českou obec. Já si jej však s jejím souhlasem přesto dovolím uveřejnit a jen prosím, aby své čtenáře nalezl. Přiznávám, že angličtina může být nesnadná pro porozumění českým očím. Jsem si ale jist, kdo chce rozumět, ten porozumí. Bez ohledu na jazyk. Autorem blogu je tedy Marketa Stastna, Ottawa.

23.9.2014 v 22:57 | Karma: 8,44 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

A jak to bylo dál?

Obvykle nechávám promlouvat a jednat hrdiny svých literárních příběhů. Někdy je však na místě promluvit přímo. Zamýšlím se nad tím, kde jsou hranice mezi tolerancí a appeasementem, metaforou a demagogií, případně svobodou slova a arogancí.

29.8.2014 v 18:11 | Karma: 5,82 | Přečteno: 191x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Aprílové království

Za lesy, prý v dálce kdesi za ploty a za vrátky je království bez adresy z Aprílové pohádky.

1.4.2014 v 0:53 | Karma: 5,54 | Přečteno: 212x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  16:33

Přímý přenos Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájil dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku

29. dubna 2024  16:05

Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 565x
Žiji v Kanadě a mám tím pádem jednu nevýhodu a jednu výhodu. Tou nevýhodou je skutečnost, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích. Na druhé straně mám však obrovskou výhodu v tom, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích

Seznam rubrik