Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hlavně být ve škole včas

Recept je jednoduchý. Dvě deci smělosti, polévková lžíce ztřeštěnosti, třicet deka zdravého rozumu, jedno balení nezdravého rozumu, dvě kostky dobrodružnosti a jedna lopata štěstí. Za řádného míchání přivedeme do varu a přidáme špetku legrace, necháme zhoustnout a podáváme s přílohou salátu z nadrobno nakrájené nejasnosti. Tak se stanete řidičem žlutého školního autobusu.

Je v tom kus klukovské romantiky a jak známo, muž nikdy nepřestává být klukem. Školní autobus je sestrojen z houževnatých kovů, je těžký, odolný proti působení jakékoli síly. Sedadla pro školáky jsou spartánská, řízení je blízké parníku. Obrovitá mechanická páka k ovládání dveří se nezměnila po desetiletí a okolo oken řidiče se seskupilo množství rozmanitých zrcadel. Zvláštní vymoženost nalezne užaslý pozorovatel na levé straně autobusu, přímo pod nevelkým okénkem řidiče. Je to páka s osmiúhelníkovou značkou STOP. Ta se vykmitne tehdy, zastaví-li řidič pro některého školáka mezi farmami a zabrání tak předjetí autobusu.

Tehdy byl horký červnový den a možná proto někteří šoféři nepřišli do práce. Musel jsem zastoupit na trase, kterou jsem ještě nikdy před tím nejel. Do nejdelšího typu autobusu bylo třeba cestou do školy zrána posbírat sedmdesát šest dětí a dovézt je včas na vyučování.  Do ruky jsem dostal třístrankový rozpis stanic. Od zastávky k zastávce byl harmonogram rozdělen do přesných časových intervalů. Tři děti v šest dvacet osm na zastávce číslo jedna, prokličkovat vilovou čtvrtí k zastávce číslo dvě a tam vyzvednout dvě děti v šest třicet tři. Teprve zastávka dvacet jedna měla být vysvobozením, odkud vedla cesta už přímo ke škole.

Nezačalo to špatně. V šest dvacet šest vyběhli první tři rozjásaní školáci po schůdcích a mohl jsem zatáhnout páku a zavřít dveře. Jako na vysokém trůnu jsem se natřásal na sedadle a před sebou v rozepjatých pažích svíral ohromný volant. I druhá zastávka mě povzbudila a začal jsem věřit, že všechny zastávky vyhledám v předepsaných časových intervalech. Vždyť jsem získal před řadou let zkušenost na bojovkách na letních táborech. Na třetí zastávce jsem nastudoval trasu ke čtvrté, nechal nastoupit děti, složil své papíry, zavřel dveře a sešlápl obrovitý plynový pedál. Trasa mě vedla na jeden z hlavních tahů a autobus se spokojeně rozjel ve středním pruhu tříproudové silnice.

S chutí jsem si otevřel okénko a v tom okamžiku mi  zlomyslný vítr sebral třístránkový soupis. V zrcátku jsem ještě zahlédl, jak mi tři listy posměšně zamávaly a zmizely kdesi na asfaltu daleko za mnou. Řekl jsem jadrně, kam papíry nenávratně odletěly. Autobus byl v pohybu, jenomže vezl za volantem řidiče, který najednou netušil kudy k další a pak zase k další zastávce.

„Děti, kdo chce být navigátorem?“ Podíval jsem se do zrcadla nad předním oknem a spatřil hlavičky malých školáků nad opěradly sedadel. O novou hru projevily zájem. „Já, já, já,“ vyletěly nad hlavy drobné ručky.

„... ještě rovně, tady rovně a tam u toho náklaďáku doprava...“ Vynikající! Křičely všechny o překot tutéž informaci. Bylo to slibné právě do čtvrté zastávky. Vedl jsem dlouhý autobus po jiné hlavní silnici v ranní špičce a získával důvěru ve výkřiky ze sedadel za sebou.

„A tady doleva!“ To bylo dost nečekané, byl jsem ve středním proudu. Zpomalil a zastavil jsem, abych vyhověl požadavku. Tím jsem za sebou vytvořil úctyhodnou kolonu. Musel jsem počkat, až se zastavil i levý proud, abych obřadně obrovitý křižník zavedl do překvapivě úzké uličky vlevo. Autobus se opět rozjel, tentokrát do hlubin nějaké neznámé vilové čtvrti. Tu se malá navigátorka znovu ozvala.

„Nééé! Vy jste měl jet rovně. Jen jsem vám chtěla říct, že tady bydlí moje babička.“ To už jsem byl s obrovským autobusem hluboko zaťatý kdesi v neznámém teritoriu, sevřený domky se zahrádkami. Teprve teď se jízda do školy stala skutečnou výzvou. Děti hru uvítaly, vědouce, že vyučování se zpozdí. Nezbývalo, než podle neurčitého kompasu někde v hlubině lebky vykroužit malebnou čtvrtí, kudy tak veliký autobus ještě nikdy neprojížděl, zpět na místo, kde jsem ztratil stopu. Teprve tam děti opět nalezly své opěrné body a dovedly spolehlivě svého řidiče k dalším zastávkám. To se rozumí s důkladným zpožděním.

Před školou stály tři učitelky, už od pohledu popuzené. Dvacet minut bylo na ně příliš mnoho. Dříve, než však stačily cokoli říct, zastavil jsem je hlasitým vychvalováním vystupujících dětí, kterým, podle mých slov, velmi naléhavě záleželo na tom, aby byly ve škole včas a upřímně je trápilo, že přijdou o část vyučování.

Učitelky na mě hleděly doslova s otevřenou pusou, než jsem pákou zavřel dveře a odjel.

Autor: Zdeněk Šťastný | čtvrtek 7.2.2013 6:40 | karma článku: 15,04 | přečteno: 721x
  • Další články autora

Zdeněk Šťastný

Po stopě pohlednice z Peru

Není to poprvé. Jenomže tentokrát ten úkaz lze už chápat jako výzvu. Začněme ale popořádku. Právě v tuto chvíli posloucháme na jedné z dominantních vysílacích stanic koncert před vstupem do Nového roku – Dvořákovu Novosvětskou symfonii. Před časem jsme si koupili půvabnou reklamní tabuli, upozoňující na čokoládu ze Zory Olomouc, včera nás zaujala kombinovaná police Prague a nedaleko v témž obchodě pokrývala téměř celou stěnu plastika Marka Schovánka. Nebylo by to nic neobvyklého, pokud bych nehovořil o Kanadě.

31.12.2014 v 23:52 | Karma: 8,53 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Hra pro náročné

Jde o hru založenou na zákonitostech z oboru epidemiologie. Dovoluji si však předeslat, že jde o hru, která vyžaduje jistou porci smělosti, možná na hranici sázky. Běží zde o hru potenciálně vyvolávající závislost, které se účastník už nikdy nemusí zbavit a navíc zavlečení do hry je vysoce nakažlivé. Otevřeně se proto obracím na ty, kteří z čehokoli, co neznají mají obavy, aby se účasti zřekli.

29.12.2014 v 16:40 | Karma: 9,38 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Originálním inkoustem

Uvažoval jsem nad tím, zda tento blog zveřejnit. Vůbec ne pro obsah sdělení. Je ale psán anglicky a bylo by ke škodě toho textu, kdybych jej překládal. Naopak, právě v angličtině má punc pravosti. Napsala jej moje dcera, profesí novinářka, pro kanadské čtenáře a vlastně nebyl míněn pro českou obec. Já si jej však s jejím souhlasem přesto dovolím uveřejnit a jen prosím, aby své čtenáře nalezl. Přiznávám, že angličtina může být nesnadná pro porozumění českým očím. Jsem si ale jist, kdo chce rozumět, ten porozumí. Bez ohledu na jazyk. Autorem blogu je tedy Marketa Stastna, Ottawa.

23.9.2014 v 22:57 | Karma: 8,44 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

A jak to bylo dál?

Obvykle nechávám promlouvat a jednat hrdiny svých literárních příběhů. Někdy je však na místě promluvit přímo. Zamýšlím se nad tím, kde jsou hranice mezi tolerancí a appeasementem, metaforou a demagogií, případně svobodou slova a arogancí.

29.8.2014 v 18:11 | Karma: 5,82 | Přečteno: 191x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Aprílové království

Za lesy, prý v dálce kdesi za ploty a za vrátky je království bez adresy z Aprílové pohádky.

1.4.2014 v 0:53 | Karma: 5,54 | Přečteno: 212x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  14:24

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Macron nabízí sdílení jaderných zbraní pro obranu EU, nechce být vazalem USA

29. dubna 2024  14:08

Důvěryhodná evropská obrana by měla jít nad rámec ochrany, kterou už poskytuje Severoatlantická...

MF DNES má nominaci na Novinářskou cenu. Zaujal rozhovor s trampem na koni

29. dubna 2024  14:07

Nadace OSF zveřejnila seznam nominovaných na Novinářskou cenu 2023. V soutěžní kategorii Regionální...

Náraz do stromu odmrštil auto přes silnici, řidička nadýchala více než promile

29. dubna 2024  14:03

Opilá řidička havarovala v sobotu nad ránem na Jindřichohradecku. Po několika nárazech do stromů...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 565x
Žiji v Kanadě a mám tím pádem jednu nevýhodu a jednu výhodu. Tou nevýhodou je skutečnost, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích. Na druhé straně mám však obrovskou výhodu v tom, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích

Seznam rubrik