Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Našel jsem strojopis

To se tak stane, když člověk něco hledá. Obvykle objeví něco docela jiného, na co už zapomněl. Mezi žloutnoucími dokumenty jsem nalezl Slib, napsaný ještě strojem přes kopírák. Vzal jsem list do ruky a vybavila se mi doba jakešovské epochy nedůvěry a tísně mezi lidmi, strachu ze státní bezpečnosti a povinného husákovského ‚hurá‘ před prvomájovými tribunami.

Jako řada mých kolegů, zažádal jsem v té době i já o doplňkový částečný úvazek pedagoga na Střední zdravotnické škole. Převzal jsem formální dokumenty, vztahující se k dokladování vzdělání, formuláře pro mzdovou účtárnu, snad ještě jiné papíry a mezi nimi i předtištěný Slib. Složku jsem převzal a hned za dveřmi prolistoval. Zarazil mě právě tehdejší Slib. Byl orientovaný politicky. Přeletěl jsem odstavce a zaznamenal, že text měl zavazovat učitele k politické náklonnosti k tehdejšímu režimu, ale vlastně  pomíjel podstatu účelu vzdělávání a výchovy zdravotních sester. V předloženém Slibu nechyběla obroušená slovní klišé té doby, ‚nepříznivé jevy‘ a ‚omyly‘. O ‚lásce‘ byla zmínka také, jenomže se měla vztahovat k závazkům, s nimiž jsem se neztotožňoval.

Obrátil jsem se zpět ke dveřím, zaklepal a vstoupil. Pomalu jsem zahajoval svou řeč, a tušil, že pedagogem asi být nemůžu.

„Podmínkou k přijetí je můj podpis pod tady tím Slibem?“

„Ano. Co je na tom? Prostě to podepište a je to.“

„Nezlobte se, ale já se pod to podepsat nemůžu.“

„Prosím vás, vždyť to je jenom formalita. To se založí a hotovo.“

„Co se stane, když to nepodepíšu?“

„To já nevím. Zatím se nám to ještě nestalo. Podepsali to pokaždé všichni. To tak nesmíte brát.“

„Nezlobte se, pro mě to formalita není. Ale mohu vám nabídnout alternativní Slib. Napíšu jej a zítra přinesu. Šlo by to?“

„To já nevím. Tak to zkuste. Něco přineste a uvidíme.“

Opustil jsem kancelář a uvažoval nejvíc ze všeho o větách ‚... zatím se nám to ještě nestalo. Podepsali to pokaždé všichni...‘ To je ono. To je to jádro. Všichni věděli, že se ten papír založí do jakési složky do ticha.  Kroutil jsem hlavou a byl sklíčený. Nejen z toho, že zvolím nepodepsání za cenu toho, že nebudu vyučovat, ale především z té věty: ‚... podepsali to pokaždé všichni...‘.

Doma jsem usedl k psacími stroji, založil bílý list, pod něj kopírák s dalším listem a začal psát. Zalíbily se mi některé větné floskule z původního Slibu a nechtěl jsem o ně svou verzi ošidit.

Přinesl jsem svůj text do kanceláře. Referentka pokývala hlavou, můj podepsaný alternativní Slib převzala, založila do složky a já jsem začal učit. Nestalo se nic. Učil jsem, protože na Sliby ve složce se skutečně už nikdy nikdo nedíval. Jediný tam byl jiný.

Ten dokument jsem dnes k vlastnímu překvapení náhodou našel a nyní předkládám svůj alternativní slib. Onen původní už k dispozici nemám. Jde o obraz doby a pro to zamyšlení nad slovy: ‚... vždyť je to jenom formalita... podepsali to pokaždé všichni.‘

__

Slibuji vedení Střední zdravotnické školy, ale i sobě, že žákyňky budu podle svého nejlepšího svědomí vyučovat odbornou látku v souladu s osnovami, doplněnou o nejnovější poznatky v oboru. Současně chci předávat své znalosti i zkušenosti tak, aby se v praxi dětských sester vyvarovaly nepříznivých jevů, ale i omylů, se kterými jsem se setkal nebo o kterých vím.

Především chci studentky vést k pozitivnímu vztahu k životu, lásce k dětem a ke svému povoláni. Studentky chci učit klást si otázky a hledat na ně odpovědi tak, aby nepřistupovaly ke své budoucí práci jako k pouhému zdroji příjmu, ale jako k možnosti být nablízku nemocným dětem a pomáhat jim.

Budu je učit etickému, kulturnímu a citlivému přístupu jak k dětem, tak i jejich rodičům. Budu je vést k profesionální hrdosti a schopnosti rozlišit svůj civilní a osobní život od práce dětské sestry, aby si osvojily princip mlčenlivosti.

Budu vést studentky k tomu, aby byly lékaři nejen fundovanou a platnou asistentkou se skutečným vnitřním zájmem o práci, ale také oporou nemocnému dítěti ve chvílích jeho psychicky složité situace spojené s nemocí. Aby nalezly vždy láskyplné slovo, dostatek trpělivosti a pochopení.

Autor: Zdeněk Šťastný | neděle 10.2.2013 23:42 | karma článku: 11,02 | přečteno: 332x
  • Další články autora

Zdeněk Šťastný

Po stopě pohlednice z Peru

Není to poprvé. Jenomže tentokrát ten úkaz lze už chápat jako výzvu. Začněme ale popořádku. Právě v tuto chvíli posloucháme na jedné z dominantních vysílacích stanic koncert před vstupem do Nového roku – Dvořákovu Novosvětskou symfonii. Před časem jsme si koupili půvabnou reklamní tabuli, upozoňující na čokoládu ze Zory Olomouc, včera nás zaujala kombinovaná police Prague a nedaleko v témž obchodě pokrývala téměř celou stěnu plastika Marka Schovánka. Nebylo by to nic neobvyklého, pokud bych nehovořil o Kanadě.

31.12.2014 v 23:52 | Karma: 8,53 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Hra pro náročné

Jde o hru založenou na zákonitostech z oboru epidemiologie. Dovoluji si však předeslat, že jde o hru, která vyžaduje jistou porci smělosti, možná na hranici sázky. Běží zde o hru potenciálně vyvolávající závislost, které se účastník už nikdy nemusí zbavit a navíc zavlečení do hry je vysoce nakažlivé. Otevřeně se proto obracím na ty, kteří z čehokoli, co neznají mají obavy, aby se účasti zřekli.

29.12.2014 v 16:40 | Karma: 9,38 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Originálním inkoustem

Uvažoval jsem nad tím, zda tento blog zveřejnit. Vůbec ne pro obsah sdělení. Je ale psán anglicky a bylo by ke škodě toho textu, kdybych jej překládal. Naopak, právě v angličtině má punc pravosti. Napsala jej moje dcera, profesí novinářka, pro kanadské čtenáře a vlastně nebyl míněn pro českou obec. Já si jej však s jejím souhlasem přesto dovolím uveřejnit a jen prosím, aby své čtenáře nalezl. Přiznávám, že angličtina může být nesnadná pro porozumění českým očím. Jsem si ale jist, kdo chce rozumět, ten porozumí. Bez ohledu na jazyk. Autorem blogu je tedy Marketa Stastna, Ottawa.

23.9.2014 v 22:57 | Karma: 8,44 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

A jak to bylo dál?

Obvykle nechávám promlouvat a jednat hrdiny svých literárních příběhů. Někdy je však na místě promluvit přímo. Zamýšlím se nad tím, kde jsou hranice mezi tolerancí a appeasementem, metaforou a demagogií, případně svobodou slova a arogancí.

29.8.2014 v 18:11 | Karma: 5,82 | Přečteno: 191x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Aprílové království

Za lesy, prý v dálce kdesi za ploty a za vrátky je království bez adresy z Aprílové pohádky.

1.4.2014 v 0:53 | Karma: 5,54 | Přečteno: 212x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

KOMENTÁŘ: Kam sahají Macronovy ambice? Chce udávat tón, ale naráží

29. dubna 2024

Premium V Evropské unii bez Britů a v éře po Angele Merkelové je jeho hlas slyšet stále silněji....

Ukrajinci zavraždění v bavorském nákupním centru byli vojáci na léčení

29. dubna 2024  11:33,  aktualizováno  14:59

Dva Ukrajinci, kteří zemřeli v sobotu po útoku nožem v nákupním centru v Bavorsku, byli členy...

Přijel německý prezident Steinmeier. Setkal se s Pavlem, uctí oběti střelby

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  14:55

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájil dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  14:24

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 565x
Žiji v Kanadě a mám tím pádem jednu nevýhodu a jednu výhodu. Tou nevýhodou je skutečnost, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích. Na druhé straně mám však obrovskou výhodu v tom, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích

Seznam rubrik