Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Určitě jsem ten hlas už slyšel

Tvrdím, že to vůbec nebyl obyčejný sen. Takový, jaký nahodile přichází a v podobě nesrozumitelného děje nás ráno, spolu s otevřením okna, opouští. Všechno kolem bylo známé, laskavé a velmi živé. Poznával jsem malou hospůdku, každou podrobnost, kamkoli mě pohled uprostřed hlubokého spánku zavedl. Na stole stál přede mnou půllitr chladného piva, po sklenici zvenčí stékala kapka pěny a jinak zde nebyl nikdo.  To bylo zvláštní. Jen do okamžiku, kdy k mému stolu přistoupil nevysoký, starší muž.

Usmíval se a zdvořile se zeptal, zda si může přisednout. Hlas měl poněkud bručivý a měl jsem pocit, že ne všechny hlásky vyslovuje dobře. Rád jsem mu nabídl židli. Něčím mě zaujal.  Možná tím, že jiskru v jeho očích zastínilo nějaké zklamání. Vyzval jsem ho, aby nebyl smutný, ale on mě ubezpečil, že není smutný. Rád bych mu objednal pivo, ale řekl, že nepije. Cítil jsem, že se chce dát se mnou do řeči.

„Jak se vám tam daří? Přijel jste navštívit známá místa?“ Vypadal rozpačitě.

„Jsem tu jen na skok,“ odpověděl jsem neurčitě, protože by to bylo na dlouhé povídání, „chtěl jsem vidět, jaké je to tady.“ Muž si odkašlal, usmál se a pak se rozpovídal hrčivým barytonem.

„Lidé si sami drží kompas a podle něj, jak se zdá, vykročili. Řekl bych, ehm, řekl bych, že si mnohdy nejsou vědomi cíle, který sledují, že.“ Mírně gestikuloval, jen jakoby ladil neviditelné radio.

„Jak to myslíte?“

„Mám trochu obavy,“ odkašlal si, „obavy, že snadno přejímají zvenčí jakési šablony. Mám na mysli symboly nejen povrchní, ale především hodnotové modely, že. Tím nejen popírají identitu vlastní, ale také jistým způsobem dávají najevo určitou pochybnost o sobě, nedůvěru ve vlastní úsudek, že.“

„Taky mívám ten pocit, jen to tak nedokážu říct.“

„Evropa, ehm,“ uvažoval nahlas, „Evropa po celá staletí byla utvářena, jaksi ve smyslu tradičních hodnot. Těmi byly Umění a Vzdělanost, že. Taková je vkořeněná přirozenost evropského způsobu života.  Jistým pokřivením a řekněme chybnou interpretací cíle, kterým má být štěstí člověka, smysluplné soužití všech a v širším rozměru láska, staví se na první místo hmotný zisk. Odtud pak pramení důsledky, že.“

„A to je ta blbá nálada?“

„Lidé jsou tak trochu překvapeni, protože jejich vize, řekl bych, byla jiná, že. Přišlo, abych tak řekl, něco jiného, než očekávali. Tu svou nejistotu, pak jaksi maskují a zakrývají jistou arogancí verbálně i  v jednání. Ta jim propůjčí ošidný pocit, ehm, ošidný pocit jakéhosi ujištění o vlastní převaze nebo kontrole svých věcí, že.“ Poslouchal jsem se zájmem a viděl v jeho očích soustředění.

„Vy myslíte, že to je jen maska? Rozumím tomu dobře?“

„Je to takový, jakýsi archetypální pud, že. Jistá emoce, která vyplave na povrch v případě vlastní nejistoty, strachu, slabosti, obavy z prohry. Seknout drápem z kouta, že. Rozhodně si však nemyslím, že by lidé snad byli habituálně zlí. Je však třeba, aby dokázali svou úzkost pojmenovat a nebát se řešení, že.  Především je třeba se násilí, i tomu slovnímu, postavit. Nebát se říct pravdu, že. Ta musí, spolu s láskou...“ Díval jsem se mu do očí, pod kterými se formovaly váčky věku a únavy a chtěl jsem jeho slovům porozumět.

„... jsou tedy snad lidé hloupí?“

„To rozhodně ne. Lež a nenávist nejdou souběžně se vzděláním, ba ani s inteligencí a už vůbec ne s moudrostí. Přesněji, řekl bych, že spolu nesouvisí vůbec. Někdy snad v jistém smyslu s chytrostí, spíše vychytralostí, že.“

„To je jistě pravda. Sám znám případy, kdy i vzdělaný člověk se uchýlí ke slovním výpadům a urážkám.“

„Hm, tak to vidíte, že.“ Usmál se do široka.

„Myslíte, že tak může uškodit? Například člověku, který zemřel a nemůže se bránit?“

„To si nemyslím. Řekl bych, že cokoli člověk říká, ehm,  je výpovědí především o něm samém, že. Tím spíše, vyjadřuje-li se o zemřelém, že.“

„Může se bránit někdo, kdo už nežije?“

„Pokud byly názory a myšlenky zemřelého konzistentní a nesly nějaké poselství, mám za to, že se bránit nemusí. Jeho postoj k mravnosti je trvalý a nadčasový, že.“

„Tak to je dobře.“

„Určitě. Já jsem optimista, že.“ Usmál se a zvedl dva prsty ve tvaru písmene V. Pak se začal vytrácet. Ještě jsem se snažil rozlišit rysy jeho tváře, rozplýval se však doztracena jako opar. Pouze ty dva prsty zůstávaly zřetelné. Nabyl jsem dojmu, že mají být vidět napořád.

Autor: Zdeněk Šťastný | pondělí 18.2.2013 3:49 | karma článku: 10,13 | přečteno: 364x
  • Další články autora

Zdeněk Šťastný

Po stopě pohlednice z Peru

Není to poprvé. Jenomže tentokrát ten úkaz lze už chápat jako výzvu. Začněme ale popořádku. Právě v tuto chvíli posloucháme na jedné z dominantních vysílacích stanic koncert před vstupem do Nového roku – Dvořákovu Novosvětskou symfonii. Před časem jsme si koupili půvabnou reklamní tabuli, upozoňující na čokoládu ze Zory Olomouc, včera nás zaujala kombinovaná police Prague a nedaleko v témž obchodě pokrývala téměř celou stěnu plastika Marka Schovánka. Nebylo by to nic neobvyklého, pokud bych nehovořil o Kanadě.

31.12.2014 v 23:52 | Karma: 8,53 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Hra pro náročné

Jde o hru založenou na zákonitostech z oboru epidemiologie. Dovoluji si však předeslat, že jde o hru, která vyžaduje jistou porci smělosti, možná na hranici sázky. Běží zde o hru potenciálně vyvolávající závislost, které se účastník už nikdy nemusí zbavit a navíc zavlečení do hry je vysoce nakažlivé. Otevřeně se proto obracím na ty, kteří z čehokoli, co neznají mají obavy, aby se účasti zřekli.

29.12.2014 v 16:40 | Karma: 9,38 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Originálním inkoustem

Uvažoval jsem nad tím, zda tento blog zveřejnit. Vůbec ne pro obsah sdělení. Je ale psán anglicky a bylo by ke škodě toho textu, kdybych jej překládal. Naopak, právě v angličtině má punc pravosti. Napsala jej moje dcera, profesí novinářka, pro kanadské čtenáře a vlastně nebyl míněn pro českou obec. Já si jej však s jejím souhlasem přesto dovolím uveřejnit a jen prosím, aby své čtenáře nalezl. Přiznávám, že angličtina může být nesnadná pro porozumění českým očím. Jsem si ale jist, kdo chce rozumět, ten porozumí. Bez ohledu na jazyk. Autorem blogu je tedy Marketa Stastna, Ottawa.

23.9.2014 v 22:57 | Karma: 8,44 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

A jak to bylo dál?

Obvykle nechávám promlouvat a jednat hrdiny svých literárních příběhů. Někdy je však na místě promluvit přímo. Zamýšlím se nad tím, kde jsou hranice mezi tolerancí a appeasementem, metaforou a demagogií, případně svobodou slova a arogancí.

29.8.2014 v 18:11 | Karma: 5,82 | Přečteno: 191x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Aprílové království

Za lesy, prý v dálce kdesi za ploty a za vrátky je království bez adresy z Aprílové pohádky.

1.4.2014 v 0:53 | Karma: 5,54 | Přečteno: 212x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Za dvacet let úspěšného vývoje Českého republiky to nepovažujeme, řekl Klaus

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno  13:47

Přímý přenos Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

Skotský premiér Yousaf po roce rezignoval, doplatil na rozchod se zelenými

29. dubna 2024  13:28

Skotský premiér Humza Yousaf v pondělí oznámil rezignaci. Po ukončení koaliční spolupráce jeho...

Jak se chystá převrat. V Německu začal proces s Říšskými občany

29. dubna 2024  7:35,  aktualizováno  13:22

Z členství v teroristické organizaci a z přípravy vlastizrádného aktu se od pondělka před soudem ve...

Vyšetřování Vrbětic končí. Nemůžeme očekávat spolupráci Ruska, řekl Rakušan

29. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  13:21

„Je prokázáno, že oba výbuchy provedli příslušníci ruské zpravodajské služby GRU. Jejich motivem...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 565x
Žiji v Kanadě a mám tím pádem jednu nevýhodu a jednu výhodu. Tou nevýhodou je skutečnost, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích. Na druhé straně mám však obrovskou výhodu v tom, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích

Seznam rubrik