Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ucítil jsem tu vůni, tak jsem si vzpomněl

Je možné, že o ten krátký příběh už někdo zavadil a bude se mu zdát povědomý.  Opravdu se stal a ve svém povídání po větru se o něj podělím tak, jak se skutečně udál. Nezáleží, myslím, na tom, že se váže k vánočnímu času. Věřím, že si to zaslouží.

Na pochodu za dalekým cílem je člověk prověřován. To možná ale není tak podstatné, jako to, co se na té cestě naučí, pokud chce vidět neviditelné.

Dříve se jim říkalo domovy důchodců, dnes nesou svá jména a také se mezi sebou liší svým vybavením, úrovní péče, nákladností provozu a také lidmi, kteří v nich žijí. Právě tak to je i v Kanadě. I v těch, které jsou trochu schované před očima obecné veřejnosti, prožívají své radosti a všední život jejich obyvatelé, staří lidé. Někdy sem zavítá hudebník se syntetizérem, aby si všichni zazpívali písničky z mládí, jindy přijdou zazpívat školáci.

Pro zajištění ráznějšího rozběhu jsem tehdy držel dva plné pracovní úvazky a pokaždé stačil přejet mezi třetí a čtvrtou odpolední z toho obyčejného do toho s tlustými koberci. Právě v tom prvním zařízení s vícelůžkovými  pokoji jsem jako ošetřovatel navázal srdečné vztahy. Věděl jsem o těch lidech všechno. Odhadl jsem, co je rozesměje, jaké fotografie mi chtějí ukázat, který vystavený diplom je pro ně nejcennější a po kterých koutech světa je život protáhl. Paní Helen potřebovala více času, než dokázala vypovědět svá přání, protože se snažila zotavit z mozkové mrtvice. Ruka ji neposlouchala, nedokázala říct všechno tak, jak chtěla, byla odkázaná na pojízdnou židli, ale poznal jsem na ní, kdy se spokojeně smála. Bývalo to tehdy, když mohla vyjet autobusem spolu s ostatními mimo zdi zařízení.

Bylo před Vánocemi. V hale stál stromek a zaměstnanci si navzájem přáli šťastné a veselé svátky. K některým babičkám a dědečkům přišly jejich dcery, zavítali synové nebo vnuci. Jiným jejich rodinu, alespoň v jejich očích, nahradili zaměstnanci zařízení. Právě tak oni naopak věřili, že alespoň takto pomyslně mohou být v myšlenkách někde doma u svých.

Chodbou se ozývala melodie  Let It Snow, tak jak ji podmanivě zpíval Frank Sinatra, odněkud voněl perník a podél stěn visely barevné vánoční koule. Paní Helen mi naléhavě chtěla něco říct, když jsem ji na Štědrý den ráno přišel umýt a připravit ke snídani. Něco měla na srdci a bylo to pro ni velmi důležité. Vyrozuměl jsem, že má něco v nočním stolku. Otevřel jsem malou kovovou zásuvku, viděl hřeben, fotografie, zrcátko, jablko. Ale to nebylo to, co paní Helen měla na mysli.

V ubrousku byly zabalené dva malé podlouhlé válečky. Rozpačitě jsem je vzal a paní Helen planula nedočkavostí. Horlivě přikyvovala a chtěla, abych je rozbalil. Našel jsem dvě skleněné tyčinky, reklamní vzorky s vodou po holení. Takový měla pro mě dárek. Byla na vrcholu štěstí, když jsem opatrně jeden ze vzorků otevřel, přičichl a řekl jí, že to je právě ta voda po holení, kterou mám ze všech vůbec nejraději.

Vánoce se rozběhly, drobné dárky dostali všichni obyvatelé toho domova a v atmosféře vzájemné lásky se přehouply k Novému roku a pak ve všední dny.

Mně ale zůstal námět k přemýšlení. Neměla vůbec žádné peníze a neměla ani technickou možnost něco jít vybírat a koupit. Nemohla nic vyrobit, možnosti měla téměř nulové a radost mi přesto chtěla stůj co stůj udělat. Vymyslela to a dokázala. Využila jeden z výletů do nákupního mallu, musela se někým nechat dovézt ke kosmetické sekci a tam s obtížemi vyjádřit své přání. Poprosila o vzorek vody po holení, za který se nemusí platit. Stálo jí to za to, chtěla se účastnit Vánoc a sama mi pořídit a věnovat dárek.

Ty dva malé vzorky ještě mám.

Autor: Zdeněk Šťastný | pátek 15.3.2013 1:26 | karma článku: 20,83 | přečteno: 631x
  • Další články autora

Zdeněk Šťastný

Po stopě pohlednice z Peru

Není to poprvé. Jenomže tentokrát ten úkaz lze už chápat jako výzvu. Začněme ale popořádku. Právě v tuto chvíli posloucháme na jedné z dominantních vysílacích stanic koncert před vstupem do Nového roku – Dvořákovu Novosvětskou symfonii. Před časem jsme si koupili půvabnou reklamní tabuli, upozoňující na čokoládu ze Zory Olomouc, včera nás zaujala kombinovaná police Prague a nedaleko v témž obchodě pokrývala téměř celou stěnu plastika Marka Schovánka. Nebylo by to nic neobvyklého, pokud bych nehovořil o Kanadě.

31.12.2014 v 23:52 | Karma: 8,53 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Hra pro náročné

Jde o hru založenou na zákonitostech z oboru epidemiologie. Dovoluji si však předeslat, že jde o hru, která vyžaduje jistou porci smělosti, možná na hranici sázky. Běží zde o hru potenciálně vyvolávající závislost, které se účastník už nikdy nemusí zbavit a navíc zavlečení do hry je vysoce nakažlivé. Otevřeně se proto obracím na ty, kteří z čehokoli, co neznají mají obavy, aby se účasti zřekli.

29.12.2014 v 16:40 | Karma: 9,38 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Originálním inkoustem

Uvažoval jsem nad tím, zda tento blog zveřejnit. Vůbec ne pro obsah sdělení. Je ale psán anglicky a bylo by ke škodě toho textu, kdybych jej překládal. Naopak, právě v angličtině má punc pravosti. Napsala jej moje dcera, profesí novinářka, pro kanadské čtenáře a vlastně nebyl míněn pro českou obec. Já si jej však s jejím souhlasem přesto dovolím uveřejnit a jen prosím, aby své čtenáře nalezl. Přiznávám, že angličtina může být nesnadná pro porozumění českým očím. Jsem si ale jist, kdo chce rozumět, ten porozumí. Bez ohledu na jazyk. Autorem blogu je tedy Marketa Stastna, Ottawa.

23.9.2014 v 22:57 | Karma: 8,44 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

A jak to bylo dál?

Obvykle nechávám promlouvat a jednat hrdiny svých literárních příběhů. Někdy je však na místě promluvit přímo. Zamýšlím se nad tím, kde jsou hranice mezi tolerancí a appeasementem, metaforou a demagogií, případně svobodou slova a arogancí.

29.8.2014 v 18:11 | Karma: 5,82 | Přečteno: 191x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Aprílové království

Za lesy, prý v dálce kdesi za ploty a za vrátky je království bez adresy z Aprílové pohádky.

1.4.2014 v 0:53 | Karma: 5,54 | Přečteno: 212x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhlodala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

Exprezident Klaus nepovažuje dvacet let Česka v EU za úspěšné období

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno  15:30

Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

OBRAZEM: Dvě různá řešení příkladu s cukrovím. Řešte hlavolamy přijímaček

29. dubna 2024  15:28

Na vyhodnocení jednotné přijímací zkoušky budou uchazeči o střední školy a víceletá gymnázia čekat...

Lidé radši vystupovali dřív. Za jízdu v opilosti dostal autobusák podmínku

29. dubna 2024  15:20

Podmínkou potrestal Okresní soud v Lounech šoféra autobusu, který loni v červnu vezl silně opilý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 565x
Žiji v Kanadě a mám tím pádem jednu nevýhodu a jednu výhodu. Tou nevýhodou je skutečnost, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích. Na druhé straně mám však obrovskou výhodu v tom, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích

Seznam rubrik