Takovou léčbu jsem neznal

11. 04. 2013 6:23:54
Určitě však překvapivě zabrala. Řeč bude o pohybu vzduchem a zobecnitelné lekci, kterou jsem si odnesl.

Ve vzduchu se dokáže udržet leccos a měl jsem to potěšení si to užít. Plynoucí čas mi štědře chrstl do cesty let pohotovostním vrtulníkem, plavbu vzduchem na padáku, vzlétl a přistál jsem v kaskádě letadel od toho nejmenšího soukromého až po obří zaoceánské stroje, znám mrazivou chuť nouzového přistání s vypuštěným palivem, vstoupil jsem i do útrob opravdového raketoplánu. Žel, newyorská tragédie odvála mimo jiné i možnost usednout, jen tak z klukovské touhy v srdci dospělého muže, přímo na pilotní sedadlo Airbusu, letícího nad Atlantikem. Tehdy pilot vstřícně souhlasil a jeho glosy není možné zapomenout. Stroj se nesl vzduchem a já jsem s respektem přehlížel bohatou nabídku přístrojů, táhel a kontrolek. Kapitán stál stranou a utrousil, že nezná jejich účel a nemá nejmenší tušení, jak se ovládají a k čemu slouží. Chtěl bych, aby se ta doba stoprocentní, přátelské a nezklamané důvěry vrátila.

Vážím si i zkušenosti při práci v týmu „pod křídly“ na letišti. Je to velkolepý pocit navigovat boeing 737 pomocí světelných kuželů do příslušného doku. Vysoký svist motorů v obrátkách a pomalu se přibližující nos letadla má svou vznešenou poezii.

Kam se ale poděla ta léčba, o níž jsem v žádné tlusté knize nečetl?

To byla malá cessna, která se nesla nevysoko nad prérií na pomezí Skalistých hor. Seděl jsem na sedadle vedle pilota a těšil se z pohledu na roztroušené farmy a na zalesněné svahy nedalekých hor. Vítr začal cloumat malým letadlem a – proč to nepřiznat – začal jsem cítit docela obyčejnou nevolnost. Takovou, jaká potká člověka na kolotoči, když se před tím nacpe cukrovou vatou, limonádou a opékanou klobásou. Ten let mi neseděl. Kamarád pilot to zaznamenal, když jsem přestal mluvit. Pohlédl na mě a viděl bledého člověka, s lehce oroseným čelem. Tehdy mě překvapil tak trochu podobně jako tehdy ten kapitán Airbusu.

„Ale mně se taky někdy dělá v letadle špatně.“ Znělo to sympaticky a kumpánsky chápavě. Ta slova však mou nevolnost nezahnala. Mlčel jsem dál a nebyl si jistý, jestli mi pomůže dívat se okénkem ven na větrem zmítaná křídla a nebo civět do podlahy. Pilot mě ale chtěl překvapovat dál. K řečenému ještě doplnil.

„Totiž, abych byl přesný, špatně mi bývá jen tehdy, když letím jako cestující. Jen jako cestující.“ Podíval se na mě a já jsem tušil, kam ten člověk míří. Stočil jsem pohled na paralelní přístroje před sebou. Tak jsem to rozhodně nemyslel. Spíš jsem doufal v nabídnutí papírového sáčku.

„Tak se toho chyť a já to pouštím.“ Jak řekl, tak udělal. Teď jsem měl před sebou skutečnou výzvu. Cože? Jak? Co?

„Koukej se na tady tu čáru. To je umělý horizont. Tak se toho drž. Malinko přitáhni. Vidíš, co to dělá?“ Ano to jsem viděl. „A teď velice jemně dolů. Cítíš to?“ Zachutnalo mi to. Pevněji jsem sevřel madla a letěl. Já jsem letěl!

A ta nevolnost? Vymizela jako kola na vodě.

A tehdy jsem to pochopil. To je ta odpovědnost. Ten pocit, že nesmím selhat. Teď vedle mě totiž seděl člověk, který spoléhal na to, že to dokážu.

Autor: Zdeněk Hanka | čtvrtek 11.4.2013 6:23 | karma článku: 16.70 | přečteno: 1011x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 16 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.26 | Přečteno: 270 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.10 | Přečteno: 461 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.18 | Přečteno: 112 | Diskuse
Počet článků 66 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 565
Žiji v Kanadě a mám tím pádem jednu nevýhodu a jednu výhodu. Tou nevýhodou je skutečnost, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích. Na druhé straně mám však obrovskou výhodu v tom, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...