Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Blahobyt natošup

Všichni jsme boháči, zámožní lidé, kteří se už-už cestou ke své limuzíně prohrabují bankovkami. Možná jen o tom ještě nevíme. Přitom je to tak jednoduché.

Řekl bych, že zkušenost máme shodnou a tak si můžeme vzájemně blahopřát. Přesně tak totiž ty telefonní hovory začínají, jen s tím, že tady anglicky. Zazvoní a už na displeji vidím, že mám štěstí. Zvednu sluchátko už předem s příjemným mravenčením a nejsem zklamán.

„Congratulations! Byl jste vybrán jako výherce pro plavbu na výletní luxusní zaoceánské lodi...“ Srdce mi tluče tak důrazně, že ani nestačím vzkaz doposlechnout. Je to určitě škoda. Jen klesne sluchátko do vidlice, už mě mrzí, že jsem propásl možnost někomu poskytnout své údaje. Jen stačilo vyjevit číslo své kreditní karty a už jsem si mohl začít vybírat slaměný klobouk a pestré šortky. Nechám si o nich zdát v líbezně malovaném snu.

To však jen do chvíle, než zvoní telefon znovu. To je dobré znamení. Dříve než zvednu sluchátko, rozhlédnu se po svých pozemcích, abych si alespoň schematicky rozvrhl, kde budu zakládat tenisové dvorce a kde golfové hřiště. Na druhém konci telefonního spojení je dobrá žena. Vím, že je dobrá, protože přichází s radou.

„Jde o naléhavé a neodkladné varování. Váš počítač je napaden zhoubným virem a nyní vám poskytneme radu, jak musíte postupovat.“ Nejde tedy o přímou finanční záplavu, ale dobrodiní je na dosah. Vždyť stačí tak málo. Ta paní mi přesně řekne, co mám do počítače naťukat. Její krátký výklad mě ubezpečí o vážné hrozbě a jen dík její pomoci se vyhnu nezvratným škodám. Vždyť je z centra antivirové asistence! To je dobré, budu ochráněn a zůstanu bezplatně navždy ve spolehlivé péči té laskavé ženy. Vím, že se lhát nemá, tak ani netuším, jak mi ta laškovná nepravda mohla uniknout ze rtů. „Já žádný počítač nemám. Co teď?“

Tady zaváhala. Čekal jsem na další rady a doporučení, ale marně. Zůstal jsem bez pomoci a bezradný, paní už zavěsila.

Štěstí se ale zády neobrátilo. Má obrazotvornost nedosahuje takových hranic, abych dokázal domyslet, co si s tím bohatstvím počnu. Prosím, zavolejte mi, budu velmi, velmi bohatý a budu naléhavě potřebovat pomoc s utrácením velkých částek. Dostal jsem už myslím potřetí úřední dopis. Nádherný dopis. Jsem dědicem po svém dosud neznámém příbuzném. Nejde přitom o malou částku. Ten dbalý právník, který mi píše, hledá příbuzné po zemřelém a já jsem právě ten, kdo má převzít šedesát pět milionů dvě stě třicet šest tisíc sto dvacet tři dolarů. Právník je to skromný, vždyť dokument má jen obyčejnou hlavičku, je to řádný člověk. Bude chtít jen číslo mého účtu, kam částku převede a jen zálohu. Všechny administrativní úkony už pak budou jen lehkým pohlazením.

Kdybyste ale věděli, koho osobně znám! Musím se pochlubit a nebudete mi to věřit. Kdysi jsem v Itálii potkal samotného Pierra Cardina. Možná budete překvapeni, jak to je úžasně skromný člověk. Ohlížel jsem se okolo sebe na jednom z těch malebných římských náměstí, usmíval se a po turisticku do objektivu zachycoval, co jsem viděl. Zastavil u mě obyčejný, spíše otlučený fiat. Měl docela nenápadnou neapolskou značku. On vystoupil z vozu a vstřícně se ke mně hrnul. Skutečný dobrák, který se nenadále dostal do svízelné situace, jaká může překvapit každého. Prostě potřeboval nějaké peníze v hotovosti. Došel mu benzín a chtěl se jen někam dovolat. Až v tuto chvíli vyjevil, kdo skutečně je. Byl to Pierre Cardin, jen považte. Byl ochotný a nabídl mi, když mu dám o něco víc, že mi výjimečně prodá s velice výhodnou slevou hned dva balíky jeho značkových výrobků, které měl v jednoduchém balicím papíru na zadním sedadle své fiatky. Určitě spěchal, protože se kvapně rozhlížel okolo sebe a byl tak trochu na odchodu. Není se co divit. Takový muž je stále v pohybu. Řekl mi, že právě za chvíli mu letí letadlo na nějaké zásadní obchodní jednání a proto ten neklid.

Obchod jsme tehdy neuzavřeli. Vím ale s určitostí, že kam dopadne můj pohled, tam se ke mně sklání štědrý roh hojnosti. To je dobrý pocit.

Autor: Zdeněk Šťastný | pondělí 22.4.2013 2:05 | karma článku: 15,87 | přečteno: 529x
  • Další články autora

Zdeněk Šťastný

Po stopě pohlednice z Peru

Není to poprvé. Jenomže tentokrát ten úkaz lze už chápat jako výzvu. Začněme ale popořádku. Právě v tuto chvíli posloucháme na jedné z dominantních vysílacích stanic koncert před vstupem do Nového roku – Dvořákovu Novosvětskou symfonii. Před časem jsme si koupili půvabnou reklamní tabuli, upozoňující na čokoládu ze Zory Olomouc, včera nás zaujala kombinovaná police Prague a nedaleko v témž obchodě pokrývala téměř celou stěnu plastika Marka Schovánka. Nebylo by to nic neobvyklého, pokud bych nehovořil o Kanadě.

31.12.2014 v 23:52 | Karma: 8,53 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Hra pro náročné

Jde o hru založenou na zákonitostech z oboru epidemiologie. Dovoluji si však předeslat, že jde o hru, která vyžaduje jistou porci smělosti, možná na hranici sázky. Běží zde o hru potenciálně vyvolávající závislost, které se účastník už nikdy nemusí zbavit a navíc zavlečení do hry je vysoce nakažlivé. Otevřeně se proto obracím na ty, kteří z čehokoli, co neznají mají obavy, aby se účasti zřekli.

29.12.2014 v 16:40 | Karma: 9,38 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Originálním inkoustem

Uvažoval jsem nad tím, zda tento blog zveřejnit. Vůbec ne pro obsah sdělení. Je ale psán anglicky a bylo by ke škodě toho textu, kdybych jej překládal. Naopak, právě v angličtině má punc pravosti. Napsala jej moje dcera, profesí novinářka, pro kanadské čtenáře a vlastně nebyl míněn pro českou obec. Já si jej však s jejím souhlasem přesto dovolím uveřejnit a jen prosím, aby své čtenáře nalezl. Přiznávám, že angličtina může být nesnadná pro porozumění českým očím. Jsem si ale jist, kdo chce rozumět, ten porozumí. Bez ohledu na jazyk. Autorem blogu je tedy Marketa Stastna, Ottawa.

23.9.2014 v 22:57 | Karma: 8,44 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

A jak to bylo dál?

Obvykle nechávám promlouvat a jednat hrdiny svých literárních příběhů. Někdy je však na místě promluvit přímo. Zamýšlím se nad tím, kde jsou hranice mezi tolerancí a appeasementem, metaforou a demagogií, případně svobodou slova a arogancí.

29.8.2014 v 18:11 | Karma: 5,82 | Přečteno: 191x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Aprílové království

Za lesy, prý v dálce kdesi za ploty a za vrátky je království bez adresy z Aprílové pohádky.

1.4.2014 v 0:53 | Karma: 5,54 | Přečteno: 212x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině, píše Kommersant

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 565x
Žiji v Kanadě a mám tím pádem jednu nevýhodu a jednu výhodu. Tou nevýhodou je skutečnost, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích. Na druhé straně mám však obrovskou výhodu v tom, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích

Seznam rubrik