Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Tývole!“ (...to jsem opravdu řekl)

Měli jste někdy možnost navštívit dražbu? To jistě ano. Jenomže já mluvím o dražbě automobilů v Kanadě. Jde o výjimečnou podívanou, přesněji show, která vás svou dynamikou vtáhne do děje hlouběji, než  byste čekali.

Z dražbyZdeněk Hanka

Cítil jsem, že je třeba mým hostům za staré vlasti nabídnout ještě něco víc, než jsou kanadské národní parky a cesty prérií k pozoruhodným kaňonům. Chtěl jsem nabídnout dokonce něco, co by předčilo pozorování medvěda obírajícího bobule u silnice. A myslím, že se mi to podařilo. Přišel jsem s nápadem navštívit dražbu motorových vozidel.

Zdravé obchodní napětí mezi prodávajícími a kupujícími cítíte už u registrační přepážky. Jedni přišli prodat za co nejlepší cenu a jiní chtěli týž vůz koupit, právě tak za nejlepší cenu. Ty se však od sebe významně liší. Projdete hlouběji do haly a zvědavost vás vyvede ven na rozlehlé parkoviště. Tam se řadí vedle sebe naleštěný Cadillac ze sedmdesátých let a Mercury Grand Marquis z téže doby. O kus dál, trochu povýšeně před sebe hledí luxusní Maserati, aby nemuselo mluvit s posledním modelem Porsche. A což teprve obrovské kamiony s přední maskou jako brána do hradu? Pokud se tváříte jako kupující, zadumaně pokyvujete hlavou a mumláte si něco pro sebe, můžete otevřít obrovskou kapotu, jako byste odklopili pramici. Tam hledíte na strašlivou sílu zakletou do bloku válců a systému trubek a v úctě pramici opět přiklopíte.

Monotonní zvuk, přicházející od průjezdní haly vás zarazí natolik, že jdete blíž. Až tam rozlišíte, že takto vypadá vyvolávání. Na vyvýšeném podiu jako v kazatelně stojí muž a z něj se sype podivné staccato, které se nepodobá žádnému jazyku. Jakoby z té kazatelny sypal brambory na plechovou střechu. Rytmické drnčení  jeho hlasu letí z reproduktorů ke stojícím i sedícím kupujícím jako krupobití. Občas se kmitne v proudu jeho slovního řetězu nějaká číselná hodnota a slova tryskem letí dál, bez jediného nadechnutí. Před jeho balkonek předjede automobil a už se spustí dunivé tremolo jeho vyvolávání. Muž ukazuje velmi pohotově na ty, kteří projeví zájem o koupi a zvednou ruku. Nad vzrušenými kupujícími se ježí jejich paže, vyvolávající do nich metá své zvyšující se nabídky a rychle svým ukazovákem zasahuje právě toho, kdo vykmitne ruku nad dav. Přiklepnuto! Hotovo, nový majitel podepíše doklad a automobil opouští průjezd, aby uvolnil místo dalšímu.

Zážitek, který je třeba vidět nebo alespoň zachytit na film. Přijíždí další vůz. Tentokrát je to malý bílý náklaďák, truck. Muž v kazatelně hrne částky na hlavy kupujících a do vzduchu letí paže za paží. Vyvolávající ukazuje na jednoho, na druhého, na třetího.

„To musím zachytit.“ Myslím si. Připravuji si mobilní telefon, nastavuji kameru a už jej zvedám nad hlavu, aby mi nic neuniklo. 

„Tady vy!“ Ukazovák namířil přímo na mě a nikdo další ruku už nezvedal. Svůj mobil jsem v panice stáhl až ke kolenu a tehdy jsem tiše vykřikl: „Tývole! On na mě ukázal!“

„Už nikdo?“ Strašlivé ticho, které jsem si nepřál. Farmář, stojící jen dva kroky ode mě, toužil po tom náklaďáku ještě víc než já. Hnal své nabídky výš a výš a byl jen velmi nerad, že jsem ho nakonec přebil svým zvednutím mobilu. Rychle si něco sumíroval, když muž na kazatelně cenu vyhnal ještě o něco výš, tak jak jsem mu svým zájmem naznačil. Můj protivník, ten farmář, přece jen vyhodnotil koupi jako dobrou, sekl po mně pohledem a zvedl ruku. Už jsem ho dál nepřebíjel.

Postaral jsem se jednoduchým švihem ruky o zvýšení zisku pro prodávajícího a tak jsem vlastně udělal dobrý skutek. Kromě toho mám ten záběr – jak říkáme my filmaři – v kufru. Vidím na něm drmolícího vyvolávajícího, pak jeho namířený ukazovák do objektivu a následuje rychlé kmitnutí záběru na mé boty.

Odjížděli jsme z dražby s dobrým pocitem. 

Autor: Zdeněk Šťastný | pondělí 27.5.2013 1:51 | karma článku: 10,46 | přečteno: 573x
  • Další články autora

Zdeněk Šťastný

Po stopě pohlednice z Peru

Není to poprvé. Jenomže tentokrát ten úkaz lze už chápat jako výzvu. Začněme ale popořádku. Právě v tuto chvíli posloucháme na jedné z dominantních vysílacích stanic koncert před vstupem do Nového roku – Dvořákovu Novosvětskou symfonii. Před časem jsme si koupili půvabnou reklamní tabuli, upozoňující na čokoládu ze Zory Olomouc, včera nás zaujala kombinovaná police Prague a nedaleko v témž obchodě pokrývala téměř celou stěnu plastika Marka Schovánka. Nebylo by to nic neobvyklého, pokud bych nehovořil o Kanadě.

31.12.2014 v 23:52 | Karma: 8,53 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Hra pro náročné

Jde o hru založenou na zákonitostech z oboru epidemiologie. Dovoluji si však předeslat, že jde o hru, která vyžaduje jistou porci smělosti, možná na hranici sázky. Běží zde o hru potenciálně vyvolávající závislost, které se účastník už nikdy nemusí zbavit a navíc zavlečení do hry je vysoce nakažlivé. Otevřeně se proto obracím na ty, kteří z čehokoli, co neznají mají obavy, aby se účasti zřekli.

29.12.2014 v 16:40 | Karma: 9,38 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Originálním inkoustem

Uvažoval jsem nad tím, zda tento blog zveřejnit. Vůbec ne pro obsah sdělení. Je ale psán anglicky a bylo by ke škodě toho textu, kdybych jej překládal. Naopak, právě v angličtině má punc pravosti. Napsala jej moje dcera, profesí novinářka, pro kanadské čtenáře a vlastně nebyl míněn pro českou obec. Já si jej však s jejím souhlasem přesto dovolím uveřejnit a jen prosím, aby své čtenáře nalezl. Přiznávám, že angličtina může být nesnadná pro porozumění českým očím. Jsem si ale jist, kdo chce rozumět, ten porozumí. Bez ohledu na jazyk. Autorem blogu je tedy Marketa Stastna, Ottawa.

23.9.2014 v 22:57 | Karma: 8,44 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

A jak to bylo dál?

Obvykle nechávám promlouvat a jednat hrdiny svých literárních příběhů. Někdy je však na místě promluvit přímo. Zamýšlím se nad tím, kde jsou hranice mezi tolerancí a appeasementem, metaforou a demagogií, případně svobodou slova a arogancí.

29.8.2014 v 18:11 | Karma: 5,82 | Přečteno: 191x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Aprílové království

Za lesy, prý v dálce kdesi za ploty a za vrátky je království bez adresy z Aprílové pohádky.

1.4.2014 v 0:53 | Karma: 5,54 | Přečteno: 212x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 565x
Žiji v Kanadě a mám tím pádem jednu nevýhodu a jednu výhodu. Tou nevýhodou je skutečnost, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích. Na druhé straně mám však obrovskou výhodu v tom, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích

Seznam rubrik