Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vánoční host

Mám nahrávku vyprávění, které velmi působivě podává Johnny Cash. Jmenuje se The Christmas Guest. Text napsal G. Jones. Vědom si skutečnosti, že není v mých silách přenést náboj v plné síle, v tvůrčí pokoře jsem se přesto pokusil text přeložit tak, abych se přidržel co nejvíce originálu. Přeji nejen všem čtenářům šťastné a veselé Vánoce, prožité v míru a lásce.

Dny prosince se konci chýlí,

když dva sousedi navštívili starého svého přítele.  

Vidí, jak ta jeho prostinká chýše,

mašlemi v zeleni hřejivě dýše a působí dnes vesele.

A starý Konrád mezi nimi září,

sedí sám a s nadšenou tváří,  

odložil motouz a nástroje

a pronesl vprostřed pokoje:

„Dnes časně zrána za svítání,

když kohouta kokrhání

odvanulo noční vzduch,

vstoupil do snu a řekl mi Bůh

‘Zvečera přijdu, já budu tvůj host‘.

Jsem tedy na nohou únavy prost.

Proto můj domov zdobí teď smrčí,

prostřel jsem stůl, vycídil kotlík a v trámoví vysoko jmelí se krčí.

Teď čekám na Boha, až přijde blíž.

Poslouchám pozorně, ať slyším spíš,

ty kroky nesmím přeslechnout,

až navštíví můj skromný kout a v jeho tvář budu smět pohlédnout."

Tehdy jeho přátelé se vzdálili

a Konráda v samotě nechali na chvíli,

čekat na jeho největší den,

jediný od doby, kdy sám zůstal jen,

kdy celá jeho rodina vymřela

a Konrád Vánoce trávil sám docela.

Jenomže věděl, že tentokrát Bůh,

jenž bude host jeho a jeho druh Vánoce budou nejlepší, nejdražší.


Poslouchá s radostí v srdci a věří,

každý zvuk prožívá a spěchá do dveří.

Vyhlíží Boha, ten obraz známý,

jenž spatřil před dlouhými hodinami.

Tak běžel k oknu, jak stále byl ve střehu,

když slyší zvuk, ale jen ve sněhu žebrák v botách prošoupaných,

stojí v hadrech samá díra,

a zima na skrz ho krutě svírá.

Za starým Konrádem muž ruce vztáh,

Konrád ho přizval až na svůj práh:

“Musíš mít nohy zmrzlé a bolí tě jistě.

Mám boty pro tebe, zde ve svém místě.

A tady kabát, tě před zimou ochrání.“

Muž s vděkem v srdci zpět odešel do plání.

Tu Konrád ale zaznamenal,

jak pozdě je a uvažoval,

co Bohu ještě asi brání

a jak dlouho zbývá do setkání.

Teď klepání slyší stěží

a ke dveřím už rychle běží.

Však někdo jiný zas tam stál

s otepí na zádech, má černý šál.

Hledala jen teplý kout,

kde na chvíli může spočinout.

Tu židli měl pro svého hosta,

však její prosba byla prostá:

„Je doba Vánoc, je vánoční čas,

prosím jen na chvíli, než půjdu zas.“

Konrád jí nalil horký čaj z konvice,

pozval ji dál, kde stůl je a lavice.

Po jejím odchodu, cítí však zděšení

a obavu jinou,

vidí už čas není,

jak hodiny plynou

a Bůh ještě nepřišel, přitom dal slib,

Konrád v tom snu měl rozumět líp.

Náhle však zaslechl pláč čísi do ticha:

“Prosím vás, pomozte nevím jak dál.”

Konrád zas ke dveřím jak předtím pospíchá,

stojí však zklamán, jak dvakrát už stál.

Byla tam dívenka, v té vánoční hodině,

která se ztratila v sněhu své rodině.

Konrád  byl zdrcený, smutný a dojat,

věděl, že pomocnou ruku může jí podat.

K sobě ji přitiskl a osušil slzy

a její dětský strach utišil brzy.

Vrátil se do domu tmavými vrátky,

věděl, že Vánoc čas nevrátí zpátky.

Bůh k němu nepřijde, je pozdě zdá se,

Konrád jde do jizby a v modlitbě ptá se:

„Pane můj, co tě tak zdrželo, že nepřijdeš víc?

Tak moc jsem chtěl dnes spatřit tvou líc.”

Vtom měkký uslyšel hlas, který hřál:

“Pozvedni tvář, já slib jsem dodržel, co jsem ti dal.

Třikráte stanul jsem ve dveřích tvých,

na tvůj práh stín můj lehl a zůstal v nich.

Byl jsem ten nuzák co trpěl chladem,

byl jsem ta žena, co strádala hladem,

byl jsem i ztraceným ve sněhu dítětem.

Třikrát jsem zaklepal a třikrát vstoupil jsem.

Pokaždé tvá vřelost vyšla mi vstříc,

láska je dar a nic není víc.

Byla to pro mne veliká čest,

že co host Vánoční jsem nechal se vést.“

Autor: Zdeněk Šťastný | středa 18.12.2013 6:38 | karma článku: 12,74 | přečteno: 299x
  • Další články autora

Zdeněk Šťastný

Po stopě pohlednice z Peru

Není to poprvé. Jenomže tentokrát ten úkaz lze už chápat jako výzvu. Začněme ale popořádku. Právě v tuto chvíli posloucháme na jedné z dominantních vysílacích stanic koncert před vstupem do Nového roku – Dvořákovu Novosvětskou symfonii. Před časem jsme si koupili půvabnou reklamní tabuli, upozoňující na čokoládu ze Zory Olomouc, včera nás zaujala kombinovaná police Prague a nedaleko v témž obchodě pokrývala téměř celou stěnu plastika Marka Schovánka. Nebylo by to nic neobvyklého, pokud bych nehovořil o Kanadě.

31.12.2014 v 23:52 | Karma: 8,53 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Hra pro náročné

Jde o hru založenou na zákonitostech z oboru epidemiologie. Dovoluji si však předeslat, že jde o hru, která vyžaduje jistou porci smělosti, možná na hranici sázky. Běží zde o hru potenciálně vyvolávající závislost, které se účastník už nikdy nemusí zbavit a navíc zavlečení do hry je vysoce nakažlivé. Otevřeně se proto obracím na ty, kteří z čehokoli, co neznají mají obavy, aby se účasti zřekli.

29.12.2014 v 16:40 | Karma: 9,38 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Originálním inkoustem

Uvažoval jsem nad tím, zda tento blog zveřejnit. Vůbec ne pro obsah sdělení. Je ale psán anglicky a bylo by ke škodě toho textu, kdybych jej překládal. Naopak, právě v angličtině má punc pravosti. Napsala jej moje dcera, profesí novinářka, pro kanadské čtenáře a vlastně nebyl míněn pro českou obec. Já si jej však s jejím souhlasem přesto dovolím uveřejnit a jen prosím, aby své čtenáře nalezl. Přiznávám, že angličtina může být nesnadná pro porozumění českým očím. Jsem si ale jist, kdo chce rozumět, ten porozumí. Bez ohledu na jazyk. Autorem blogu je tedy Marketa Stastna, Ottawa.

23.9.2014 v 22:57 | Karma: 8,44 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

A jak to bylo dál?

Obvykle nechávám promlouvat a jednat hrdiny svých literárních příběhů. Někdy je však na místě promluvit přímo. Zamýšlím se nad tím, kde jsou hranice mezi tolerancí a appeasementem, metaforou a demagogií, případně svobodou slova a arogancí.

29.8.2014 v 18:11 | Karma: 5,82 | Přečteno: 191x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šťastný

Aprílové království

Za lesy, prý v dálce kdesi za ploty a za vrátky je království bez adresy z Aprílové pohádky.

1.4.2014 v 0:53 | Karma: 5,54 | Přečteno: 212x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 17:22

Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:18

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

V nahrávkách si stěžoval na bankovky. Bystroně z AfD potápí důkazy

24. dubna 2024  16:53

Nové důkazy v kauze německého politika strany Alternativa pro Německo Petra Bystroně potvrzují...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 565x
Žiji v Kanadě a mám tím pádem jednu nevýhodu a jednu výhodu. Tou nevýhodou je skutečnost, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích. Na druhé straně mám však obrovskou výhodu v tom, že Českou republiku vidím z dálky a neslyším, co se hovoří v ulicích

Seznam rubrik